Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP) jest to system informatyczny, który służy do komunikacji obywateli z jednostkami administracji publicznej. Udostępnia usługodawcom infrastrukturę technologiczną do świadczenia usług obywatelom. Celem systemu jest dążenie do jak największej standaryzacji formatów danych wymienianych pomiędzy instytucjami publicznymi, a usługobiorcami oraz pomiędzy samymi instytucjami publicznymi.
Wśród usług oferowanych przez ePUAP jest także Profil Zaufany, umożliwiający składanie pism elektronicznych ze skutkiem prawnym bez konieczności stosowania podpisu kwalifikowanego.
Zbiór usług udostępnionych przez urzędy na ePUAP znajduje się w Katalogu Spraw. Każdy użytkownik może (bez potrzeby uwierzytelnienia i autoryzacji) przeglądać i przeszukiwać zgromadzone w Katalogu Spraw opisy usług. Korzystać z systemu może zarówno zalogowany użytkownik (użytkownik, którzy utworzył konto) jak i niezalogowany użytkownik.
Wyróżniamy ePUAP dla:
- Obywateli
- Instytucji publicznych
Integratorów
eUPAP umożliwia każdemu użytkownikowi załatwianie spraw drogą elektroniczną, pozwala w szybki sposób załatwić sprawę w urzędzie bez wychodzenia z domu. Dzięki systemowi możemy:
a) utworzyć nowy podmiot
b) zapraszać użytkowników do organizacji
c) wyszukiwać usługi
Podmioty publiczne mogą bezpłatnie udostępniać usługi publiczne drogą elektroniczną, nie muszą budować własnych systemów w celu umożliwienia obywatelowi kontaktu z instytucją. Dzięki systemowi możemy:
a) utworzyć podmiot instytucji publicznej
b) udostępniać usługi
c) budować procesy biznesowe